Laatst las ik een artikel over onderwijsvernieuwing, dan met name dat men Escaperooms gaat inzetten op het middelbaar onderwijs om de techniek aantrekkelijker te maken.
Ik schoot direct in de emotie en wilde gaan reageren. gelukkig bedacht ik mij dat deze BLOG voor mij de uitlaatklep is om mijn hersenspinsels de vrije loop te geven.
Als eerste wil ik aangeven dat ik voor onderwijsverbetering ben, ik noem het bewust geen vernieuwing, dat doen we al jaren, mijn advies per direct: "STOP allemaal met het vernieuwing te noemen" Het is namelijk geen vernieuwing, en het zal het ook niet worden. Waarom dan?
Terug naar de "Escaperoom", het klonk voor mij direct natuurlijk fantastisch: een klas opsluiten (de docent heeft eindelijk tijd voor zijn administratie en voorbereidingen) en pas als de klas eruit is, mogen ze naar huis. Maar nee, zo is het helaas niet...
Het concept hang nogal samen met het hype-begrip: "Gamificatie"
Onderwijsbureau's en het hele onderwijsland, is gek op Gamificatie en dan het liefste het verdienen van de zogenaamde "Badges" door de leerlingen. Op deze manier worden ze beloond en gaan ze meer doen het "stapje extra zetten", want dat willen we zo graag. Ik neem je mee, naar mijn schooltijd het VBO/MAVO (dat kon in 1992 nog). We kregen les van verschillende docenten met hun eigen karakters en eigenaardigheden. ZO hadden we een natuurkunde docent waar de lessen voorbij vlogen, we hadden een docent Frans waar iedereen een hekel aan had en een GYM-docent waarvan we wisten als we mee doen krijgen we een zes... Van de klas heeft er totaal 80% gekozen naar het MBO te gaan voor de techniek, de rede: geen badges of iets dergelijks, maar een enthousiaste docent die zijn vak verstond. Het valt en staat met de docenten waar de leerlingen steun en houvast bij zoeken. Een goede docent is lastig te vinden en zelden op te leiden, ze lijken er wel voor geborden te zijn... Mijn hele gevoel zegt (dus niet wetenschappenlijk onderbouwd): Wil je studenten mee kunnen krijgen zul je docenten met passie moeten hebben. Daar staat wel wat tegen over. Kijk naar het aantal stakingen, het aantal docenten te kort in het basisonderwijs, grote klassen, geintergreerd bijzonderonderwijs en de achterlopende saliering.. Owja ze hebben wel 12 weken vakantie per jaar, dus eigenlijk mogen ze niet zeuren. Of de docenten wel of geen gelijk hebben dat maakt niet uit, ze zijn ongelukkig en hier zit de crux!
Stel je voor: Je gaat uiteten in een goed restaurant waar ze echt goddelijk eten hebben, echter de ober is chagerijnig Dan is het eten dus prima echter de belevenis van die avond door een chagerijnige ober kan er toe leiden dat je geen leuke avond hebt gehad of dat je geen fooi geeft. Zo werkt volgens mij onderwijs ook
Sta je als docent open, eerlijk en enthausiast voor de klas dan zal je dit ook terug krijgen van de leerlingen. Niet met een fooi of een applaus maar door hele kleine signalen of een compliment van ouders.
Als de ober alleen staat en het restaurant is vol kan hij nog zo vrolijk zijn, de belevenis van de gasten kan tegenvallen en ze zouden niet meer terug kunnen komen. OK terug naar mijn ervaring, want er zullen mensen zijn die het niet met mij eens zijn en dat mag, ik sta sinds 2004 voor de klas en heb inmiddels aardig wat vernieuwingsgelden zien opgaan in rook, van een aantal verbetering is het onderwijs weldegelijk beter geworden. Alles wat het er wordt opgelegd wordt als meer werk ervaren voor de docenten. Dit terwijl de docenten weten dat verbeteren nodig is. Hoe lossen we dan de motivatie op dat meer leerlingen kiezen voor de techniek?
Er zijn verschillende manieren van aanpak of redenaties.
Korte termijn denken: Morgen willen we meer leerlingen in de techniek, dat is helaas onmogelijk. Het onderwijssysteem is hier niet voor ingericht,
Lang termijn denken: Over 15 jaar willen we meer leerlingen in de techniek, dat kan begin bij het basisonderwijs en schrijf onderwijs opnieuw. voeg hier andere manieren van werken in. Betrek docentenopleidingen en maak samen goed onderwijs. de oude garde docenten is dan inmiddels met pensioen en de nu jonge docenten kunnen worden mee genomen in trainingen.
Anders denken: Nu hebben we meer mensen nodig in de techniek, dat kan best, salaris direct goed omhoog, of kiezen om mensen uit omringende landen aan te trekken. Ja ik weet het die laatste doet pijn. Waarom salaris omhoog? Dat hebben we te danken aan ons zelf, we verlangen van ons kroost dat ze goed terecht komen dus minstens HAVO/HBO en dan een baan. Volgens alle onderzoeken blijkt dat er een tekort is aan MBO. We zien het bij de IT, voor een servicedesk functie wordt HBO gevraagd dit terwijl MBO niveau 3 er voor wordt opgeleid. Kortom onze verwachting is gekleurd en gewijzigd. Daarnaast is de samenleving anders dan 20 jaar terug, voor alle mensen die daar anders over denken, ga voor de klas staan en ervaar.
Dan blijft er nog maar een logische stap over, het jaren zeventig onderwijssysteem dient op de schop te gaan. Te beginnen: per direct.
En wat moeten we er voor doen? Voor nu heb ik geen idee, maar inplaats van zelf te bedenken of de wetenschap er voor in te huren, zou ik de vraag neer leggen bij de studenten zij weten prima wat ze nodig hebben.
Ja lekker makkelijk, hoor ik je denken. Maar zo is het ook, ik weet niet waar we heen moeten met onderwijs land, we zijn nu nog optijd. De techniek gaat als een raket wat we ze vandaag leren is over 5 jaar achterhaald. Moeten we dat dan wel willen?
Ik schoot direct in de emotie en wilde gaan reageren. gelukkig bedacht ik mij dat deze BLOG voor mij de uitlaatklep is om mijn hersenspinsels de vrije loop te geven.
Als eerste wil ik aangeven dat ik voor onderwijsverbetering ben, ik noem het bewust geen vernieuwing, dat doen we al jaren, mijn advies per direct: "STOP allemaal met het vernieuwing te noemen" Het is namelijk geen vernieuwing, en het zal het ook niet worden. Waarom dan?
- De docenten, hoe graag wij ook willen het zit niet in ons karakter, we zijn niet zo getraind. Meestal wordt er toch teruggegrepen op de werkvormen of lesmethodieken die voor handen liggen
- Alles is al een keer gedaan, praktijkonderwijs, studiehuizen, projectonderwijs, samenwerkendleren of hoe deze vormen tegenwoordig allemaal heten
- vernieuwing houdt in, het toepassen van iets wat elders zijn nut al bewezen heeft. Kortom we bouwen verder met iets uit een andere context
- verbetering geeft aan dat we iets doen wat beter kan, dat klinkt ook lekkerder doen we het dan nu fout? misschien wel, misschien niet.
- Alles wat men in onderwijsland wil gebruiken moet per definitie verdedigbaar zijn naar de inspectie, Het liefst volledig wetenschappelijk onderbouwd, waarom? misschien ter indekking?
Terug naar de "Escaperoom", het klonk voor mij direct natuurlijk fantastisch: een klas opsluiten (de docent heeft eindelijk tijd voor zijn administratie en voorbereidingen) en pas als de klas eruit is, mogen ze naar huis. Maar nee, zo is het helaas niet...
Het concept hang nogal samen met het hype-begrip: "Gamificatie"
Onderwijsbureau's en het hele onderwijsland, is gek op Gamificatie en dan het liefste het verdienen van de zogenaamde "Badges" door de leerlingen. Op deze manier worden ze beloond en gaan ze meer doen het "stapje extra zetten", want dat willen we zo graag. Ik neem je mee, naar mijn schooltijd het VBO/MAVO (dat kon in 1992 nog). We kregen les van verschillende docenten met hun eigen karakters en eigenaardigheden. ZO hadden we een natuurkunde docent waar de lessen voorbij vlogen, we hadden een docent Frans waar iedereen een hekel aan had en een GYM-docent waarvan we wisten als we mee doen krijgen we een zes... Van de klas heeft er totaal 80% gekozen naar het MBO te gaan voor de techniek, de rede: geen badges of iets dergelijks, maar een enthousiaste docent die zijn vak verstond. Het valt en staat met de docenten waar de leerlingen steun en houvast bij zoeken. Een goede docent is lastig te vinden en zelden op te leiden, ze lijken er wel voor geborden te zijn... Mijn hele gevoel zegt (dus niet wetenschappenlijk onderbouwd): Wil je studenten mee kunnen krijgen zul je docenten met passie moeten hebben. Daar staat wel wat tegen over. Kijk naar het aantal stakingen, het aantal docenten te kort in het basisonderwijs, grote klassen, geintergreerd bijzonderonderwijs en de achterlopende saliering.. Owja ze hebben wel 12 weken vakantie per jaar, dus eigenlijk mogen ze niet zeuren. Of de docenten wel of geen gelijk hebben dat maakt niet uit, ze zijn ongelukkig en hier zit de crux!
Stel je voor: Je gaat uiteten in een goed restaurant waar ze echt goddelijk eten hebben, echter de ober is chagerijnig Dan is het eten dus prima echter de belevenis van die avond door een chagerijnige ober kan er toe leiden dat je geen leuke avond hebt gehad of dat je geen fooi geeft. Zo werkt volgens mij onderwijs ook
Sta je als docent open, eerlijk en enthausiast voor de klas dan zal je dit ook terug krijgen van de leerlingen. Niet met een fooi of een applaus maar door hele kleine signalen of een compliment van ouders.
Als de ober alleen staat en het restaurant is vol kan hij nog zo vrolijk zijn, de belevenis van de gasten kan tegenvallen en ze zouden niet meer terug kunnen komen. OK terug naar mijn ervaring, want er zullen mensen zijn die het niet met mij eens zijn en dat mag, ik sta sinds 2004 voor de klas en heb inmiddels aardig wat vernieuwingsgelden zien opgaan in rook, van een aantal verbetering is het onderwijs weldegelijk beter geworden. Alles wat het er wordt opgelegd wordt als meer werk ervaren voor de docenten. Dit terwijl de docenten weten dat verbeteren nodig is. Hoe lossen we dan de motivatie op dat meer leerlingen kiezen voor de techniek?
Er zijn verschillende manieren van aanpak of redenaties.
Korte termijn denken: Morgen willen we meer leerlingen in de techniek, dat is helaas onmogelijk. Het onderwijssysteem is hier niet voor ingericht,
Lang termijn denken: Over 15 jaar willen we meer leerlingen in de techniek, dat kan begin bij het basisonderwijs en schrijf onderwijs opnieuw. voeg hier andere manieren van werken in. Betrek docentenopleidingen en maak samen goed onderwijs. de oude garde docenten is dan inmiddels met pensioen en de nu jonge docenten kunnen worden mee genomen in trainingen.
Anders denken: Nu hebben we meer mensen nodig in de techniek, dat kan best, salaris direct goed omhoog, of kiezen om mensen uit omringende landen aan te trekken. Ja ik weet het die laatste doet pijn. Waarom salaris omhoog? Dat hebben we te danken aan ons zelf, we verlangen van ons kroost dat ze goed terecht komen dus minstens HAVO/HBO en dan een baan. Volgens alle onderzoeken blijkt dat er een tekort is aan MBO. We zien het bij de IT, voor een servicedesk functie wordt HBO gevraagd dit terwijl MBO niveau 3 er voor wordt opgeleid. Kortom onze verwachting is gekleurd en gewijzigd. Daarnaast is de samenleving anders dan 20 jaar terug, voor alle mensen die daar anders over denken, ga voor de klas staan en ervaar.
Dan blijft er nog maar een logische stap over, het jaren zeventig onderwijssysteem dient op de schop te gaan. Te beginnen: per direct.
En wat moeten we er voor doen? Voor nu heb ik geen idee, maar inplaats van zelf te bedenken of de wetenschap er voor in te huren, zou ik de vraag neer leggen bij de studenten zij weten prima wat ze nodig hebben.
Ja lekker makkelijk, hoor ik je denken. Maar zo is het ook, ik weet niet waar we heen moeten met onderwijs land, we zijn nu nog optijd. De techniek gaat als een raket wat we ze vandaag leren is over 5 jaar achterhaald. Moeten we dat dan wel willen?