Een vraag die ik als docent regelmatig voor mijn kiezen krijg. Altijd heb ik wel een antwoord, “Nou als je ooit de oppervlakte moet berekenen weet je hoe het moet” of “Bij veel bedrijven wordt er nog Windows 7 gebruikt”
En toch fascineert mij de “vraag”, het is schijnbaar noodzakelijk dat je als school motiveert het uiteindelijke doel van een bepaald onderwerp. Maarja, zeg nou eerlijk “Der Die Das Deem Deen” of “verschillende klimaten ter wereld” Tja om nou te zeggen dat ik die dagelijks gebruik nee niet echt.
-ik neem je mee naar 1993-
In die tijd kreeg ikzelf nog les, was het eigenlijk heel simpel: Docent legde “A” uit, je ging aan de slag met “A”, er kwam een toets over “A” en als je alles had gedaan (of uit je hoofd had geleerd) zoals uitgelegd kreeg je voor “A” een cijfer. Wat min of meer bewees dat je “A” goed kon onthouden in een korte tijd.
Op dit moment wil ik mijn dochter (4) leren fietsen, tja en dat is geen trucje of iets wat je kan onthouden. Dus de methodieken van toen heb ik niets aan. Ook de lesmethodieken zoals nu binnen de scholen wordt aangeboden geen idee. Ik ben een vader met een probleem geworden, ik geef les aan meer dan 300 studenten per dag over de “Cloud” en “Wiskunde”, maar mijn eigen dochter leren fietsen is een probleem, het werd nog erger toen zij mij de vraag stelde:
Maar waarom moet ik dit leren?
Tja, mijn antwoord was: “Zodat je naar school kan fietsen!” “Maar mama brengt mij toch altijd?” “Ja, maar je kan ook mee fietsen naar Oma” “Maar daar lopen we toch altijd heen, dat vind ik leuker!”
En toen had ik het antwoord wat werkte: “Als je gaat fietsen ben je sneller dan mij of mama als wij gaan lopen!” Ze kan nog niet fietsen (oefent veel) maar wat wil ze graag sneller zijn dan mij of mama!