Windows Client

INDEX:

Inleiding

De Indeling ARK op AZURE

Server opbouwen

ARK-Server installeren

Firewall binnen Windows Server 2012 instellen

Firewall AZURE instellen

Extra-optie Server terugschalen/opwaarderen

UPDATEN van de ARK-Server

 


 

Inleiding

Het maken van een ARK-server binnen Azure. Er zijn verschillende manier om een server-omgeving in te richten. In deze handleiding zet ik een simpele server op waarop het spel "ARK" wordt gehost. Om de ARK-server te installeren heb je het spel aangeschaft. Het is niet mogelijk een ARK-server op te zetten als dit niet het geval is.


De Indeling
Voordat je "blind" gaat bouwen een korte omschrijving zoals het "netwerk" eruit ziet waar de server in draait. er zijn verschillende opties.

In dit voorbeeld:

De ARK-Server draait binnen een Windows Server 2012 R2 omgeving die gehost wordt door Microsoft Azure. Pas als de ARK-Server met het internet kan communiceren is het mogelijk om als gebruiker in te loggen. Om dit mogelijk te maken zul je 2 Firewalls binnen Azure moeten instellen. (zie hieronder)

Plan van aanpak
1 Server Configureren
2 Server Opbouwen
3 ARK dedicated installeren/instellen
4 Windows Server Firewall configureren
5 Azure Firewall configureren
(6 Eventueel opwaarderen terug schalen server)


Server Opbouwen


Het is zeer eenvoudig een werkende server te maken binnen een omgeving als Azure (helemaal zoals in de tekening bij het overzicht aangeeft.) Het wordt een simpele server zonder al te veel rompslomp. Ik heb gekozen voor een Windows Server 2012 R2 omgevind uiteraard kan je ook kiezen voor een Linux of een ander OS als je dat handig vind/lijkt.

Er zijn binnen Azure verschillende specificatie opties voor een server. Ook hier is het ander vooruit te denken. Voor iedere seconde dat de server aan staat betaal je hoe meer rescources je wilt hoe meer je betaald.

Systeemeisen ARK:

CPU: Info
CPU Speed: 2.0 GHz Dual-Core 64-bit CPU
RAM: 4 GB
OS: Windows 7 or Windows 8
Video Card: DirectX11 Compatible GPU with 1 GB Video RAM
Free Disk Space: 20 GB

Dit is als je het spel wilt gaan spelen. veel mensen vergeten dat bij een Dedicated server het niet gaat om geheugen maar op rekenkracht. Windows Server (en Linux Server(s)) zijn gebouwd om rekenkracht Niet om op te spelen.

Om ARK-server dedicated te laten draaien op Windows Server 2012 R2 is er minimaal 2 GB intern geheugen nodig. Echter na veel tesen kan de server draaien op de een ná kleinste configuratie die MS Azure te bieden heeft.

Voor het installeren is wel wat capaciteit nodig. Hierdoor kies ik voor tijdens de installatie een server die snel installeert en configureert (STANDARD; A3; 4 cores en 7 GB geheugen). Als de server eenmaal werkt zetten we de configuratie terug naar een betaalbare unit (BASIS; A1; 1 core en 1,78 GB geheugen)

Als je bent aangemeld bij Azure klik je links onderin op "NEW"

Dit klapt vervolgens uit, je kiest bij "COMPUTE" voor "Virtual Machines" en vervolgens voor: "FROM GALLERY":

Er verschijn een "wizard" waar je de specificaties van de virtuele machine kan aangeven:

Hier kies je eerste voor welke OS je wilt gaan gebruiken (Windows Server2012 R2 - Datacenter:

 


 De tweede stap is het aangeven van de details van de server, zoals naam, gebruikers naam en welk TYPE server:, ik kies hier voor 2 cores, 3,5 GB. Als je geen geduld hebt en je wilt een snelle server kan je daar altijd voor kiezen , 4 cores 7 GB)

LET OP: Als je een hele snelle server kiest en je vergeet de server uit te zetten of terug te schalen kunnen er enorme kosten bij komen.

LET OP: Het wachtwoord kent minimaal 8 tekens en dient te bestaan uit minimaal 1 HOOFDLETTER, 1 CIJFER, 1 KLEINE LETTER, 1 VREEMD TEKEN (!@#$?)

De derde stap is het aangeven van de details van het netwerk waar de server deel van gaat uitmaken, in dit geval maken we gebruik van een simpel AZURE-netwerk. we geven hier ook aan wat de naam wordt waarmee we naar de server kunnen verbinden: We kunnen hier ookal eventuele poorten aanmaken, echter is het op een later tijdstip ook nog mogelijk iets wat mijn voorkeur heeft gezien het nog niet bekend is welke poort we willen of gaan gebruiken (helemaal als de server nog meer taken heeft naast ARK-Hosten)

De vierde stap van de Wizard heeft kunnen we in principe overslaan. We kiezen dan ook voor afronden, de server wordt nu gemaakt.

Als de server eenmaal draait, dit heeft tijd nodig (ongeveer 15 minuten):



Kunnen we een RDP sessie maken naar de server om daadwerkelijk ARK te kunnen installeren, hiervoor selecteren we de server en klikken onderin op "CONNECT":

 

We maken een RDP connectie met de inloggegevens die we hebben ingevuld tijdens de installatie wizard. en komen op het bureaublad terecht van de server. Nu kunnen we ARK-Dedicated gaan installeren 


 

ARK-Server installeren

Er zijn verschillende sites op het internet waar je kan terug vinden hoe je een dedicated ARK-server installeert.

Voor je begint dien je een map aan te maken op de server genaamd (bijvoorbeeld)

C:\arkserver


Daarnaast is er een vrije ruimte van 50GB gewenst!

In dit geval:
Installeer op de Server 2012 R2, het tooltje SteamCMD:

Hier te downloaden:

KLIK >HIER< OM NAAR STEAM TE GAAN 

Na het installeren start je SteamCMD op en log je in met je gegevens:

login USERNAME PASSWORD

Je geeft vervolgens aan waar de server dient te worden geïnstalleerd. De map zelf van te voren aanmaken is aan te raden

force_install_dir C:\arkserver\

Je geeft het commando tot het installeren van de server:

app_update 346110 validate

Het spel zal worden gedownload en geïnstalleerd pas als dit klaar is kun je verder.

Voordat je het spel kan instellen om ook daadwerkelijk te hosten dienen er twee tools te worden geïnstalleerd (deze zijn ook gedownload door SteamCMD:

  1. Direct X - C:\arkserver\_commonredist\DirectX
  2. Visual Studio 2013 -  C:\arkserver\_commonRedist\Vredist\

Het maken van een START-FILE

De server is nu al te starten, echter is het makkelijker de parameters van te voren in een BAT-File te definiëren. Maak een BAT-File en zet deze in de volgende map:

C:\arkserver\shootergame\binaries\win64\

Het volgende commando zet je in deze file (VET kan je aanpassen):

start ShooterGameServer.exe "../../../ShooterGame/ShooterGame.uproject" "/Game/Maps/TheIslandSubMaps/TheIsland?Port=27015?QueryPort=27016?SessionName=NAAMVANDESERVER?MaxPlayers=30?listen?ServerAdminPassword=JEWACHTWOORD?NoTributeDownloads=1?ServerCrosshair=1?AllowThirdPersonPlayer=1" -nosteamclient -game -server -log

Op >deze site< vind je een lijst van alle parameters die je kunt toevoegen en/of wijzigen

LET OP: In de BAT-File geef je al twee poorten aan 27015 en 27016, dit zijn standaard poorten voor ARK, je kan ze wijzigen.

Om de server te starten dubbelklik je op je gemaakte BAT-file. Het venster hieronder verschijnt: waar bij de server pas draait als er "FULL STARTUP" in beeld verschijnt de eerste de server starten duurt ongeveer 20 á 30 minuten!


 

Firewall binnen Windows Server 2012 instellen


Om het spel te laten communiceren met de ARK main-servers is het instellen van de Windows Firewall een must.

Er zijn 2 poorten die vrij toegang dienen te hebben, deze poorten dien je aan te geven binnen het BAT-bestand dat je hebt gemaakt tijdens het inrichten van de ARK-Server.

Welke poorten je gebruikt uit en in kunnen/mogen verschillen. In principe werk het als volgt:

Er zijn uitgaande en inkomende poorten van de zojuist ingerichte ARK-Server en de ARK-Main-Server:

In de tekening hierboven laat ik de basis-poorten zien waarmee de servers communiceren, (27015 en 27016) Op sommige sites wordt er gesproken over poort 7777 die ook open dient te zijn. Dit is echter hetzelfde protocol als port 27015, je bent dus vrij om zelf een poort te kiezen echter als inkomende poort heb je geen keuze


Firewall AZURE instellen

 


Extra-optie Server terugschalen/opwaarderen

Iedere virtuele machine kan je binnen Azure opwaarderen of juist terug schalen. Je vindt deze mogelijkheid door de virtuele machine aan te klikken binnen de Azure portal. Het enige wat noodzakelijk is dat de machine bij het aanmaken de optie "automatische schalen" niet heeft mee genomen in het proces.

Door te klikken op "Configure" kom je terecht in het menu waar je alles kan kiezen;

 

 

 

Hier zie je twee opties waarbij alles heeft te maken met de uiteindelijke koste. Je kan kiezen uit "BASIC" en "STANDARD"

 

Voor de configuratie van Ark raad ik minstens een A1 configuratie aan (BASIC).

LET OP: Om het opwaarderen/terugschalen door te voeren dient de Virtuele Machine uit te staan!

 


UPDATEN van de ARK-Server

Om de ARK-Server up-to-date te houden 

LET OP; De server-bestanden worden meerdere malen per week geupdate, wil je blijven spelen dan zul je de server moeten beheren!


Om het update-proces te automatiseren maak ik gebruik van 2 bestanden
 

- een BAT-bestand
- een tekst-file met "script"
 

Hoe je het bestand wilt noemen ben je vrij in, ik noem hem update.bat en plaats deze in de steamcmd map. In het BAT-bestand dient het volgende te staan:

steamcmd +runscript ark_update.txt
exit
 

 In dezelfde map (steamcmd) maak ik het tekst-bestand met de naam "ark_update.txt"

 

@ShutdownOnFailedCommand 1
@NoPromptForPassword 1
logon anonymous
force_install_dir C:\arkserver
app_update 376030 validate
quit
 

LET OP: Er zijn twee manieren om dit script te gebruiken:

Anoniem inloggen (zie hierboven) of met je eigen steam account. in dat geval ziet je script er zo uit:

@ShutdownOnFailedCommand 1
@NoPromptForPassword 1
logon gebruikernaam wachtwoord
force_install_dir C:\arkserver
app_update 346110 validate
quit

 

 

 

 


reclame